PLEASE_WAIT
Ramazan ayında Peygamber (s.a.a) ve İmamların (a.s) adına yemin etmek orucu batıl eder mi?
Yemin etmek orucu bozan şeylerin içinde değildir. Ancak yemin etmekle Allah’a (c.c), Peygambere (s.a.a) ve Peygamberin vasiylerine (a.s) bilerek yalan isnat edilirse, Allah’a (c.c), Peygambere (s.a.a) ve On İki İmam’ın (a.s) adına yalan söylemek türünden olduğu için orucu batıl eder.
Dualardaki yeminler yalan yemin değillerdir. Onlar duanın kabul olması Allah’tan istekte bulunmak için yapılan ısrar ve tekitler olduğundan orucu bozmazlar.
Orucu bozan şeyleri bilmek için önce oruca ait bazı meseleleri hatırlatmamız gerekiyor. Tam ilmihallerde şöyle yazar: ‘Dokuz şey orucu bozar: Yemek ve İçmek, Cima (Cinsel ilişki), İstimna (Masturbasyon), Allah’ın (c.c.), Peygamberin (s.a.a) ve Peygamberin halifleleri olan On İki İmam’ın (a.s) adına yalan söylemek, Boğaza yoğun (katı) toz kaçırmak, Kafanın tamamını suya daldırmak, Sabah ezanına kadar cenabet, hayız ve nifas halinde kalmak, Sıvı şeylerle tenkiye yapmak, Kusmak.’[1]
Dördüncü şıkkın açıklamasında bir başka meselede şöyle gelmiştir: ‘Oruçlu kimse, sözle yazıyla, işaretle vb. şeylerle Allah’a (c.c.), Peygambere (s.a.a) ve Peygamberin halifleleri olan On İki İmam’ın (a.s) adına bilerek yalan söylerse, ondan sonra hemen ‘Yalan söyledim’ dese veya tövbe etse bile orucu batıldır. Farz ihtiyat gereği Hz. Zehra’ya (s.a), diğer Peygamberlere ve Onların vasilerine de yalan isnat edilirse aynı hüküm geçerlidir.’[2]
Dolayısıyla yemin etmek orucu bozan şeylerin içinde değildir. Evet eğer yemin etmekle Allah’a (c.c), Peygambere (s.a.a) ve Peygamberin vasilerine (a.s) bilerek yalan isnat edilirse, Allah’a, Peygambere (s.a.a) ve Peygamberin vasilerine yalan (a.s) isnat etmek türünden olduğu için orucu batıl eder.
Dualardaki yeminler yalan yemin değillerdir. Onlar duanın kabul olması ve Allah’tan istekte bulunmak için yapılan ısrar ve tekitler olup orucu bozmazlar. Bu dualarda, Allah’ı velilerin hakkına, kutsilere ve dergahındaki mukarreblere yemin verdiriyoruz ki dileğimize icabet etsin.
------------
[1] - Tevzih-ul Mesail (İmam Humeyni), c.1, s.891
[2] - a.g.e. s. 900, m.1596